Drahí priatelia,
rozhodol som sa napísať tento článok, na základe niekoľkoročných skúseností v oblasti predaja jazdených vozidiel. V zásade nejde o žiadne priekopnícke myšlienky a poznatky, len o ľudsky povedané fakty, ako to dnes funguje v našej oblasti pôsobenia.
Je to už nejaká doba, keď bola na Slovensku zavedená registračná daň, ktorá je platená pri každej prvej registrácii vozidla na Slovensku. Vzťahuje sa teda buď na nové vozidlá, alebo na dovezené autá, s počtom kilowatov nad 80. Týmto momentom sa rapídne znížil dopyt po dovezených vozidlách, nakoľko sa vďaka spomínanej dani ich cena neúmerne navyšovala. Tým pádom klesol predaj aj viacerým obchodníkom, pre niektorých boli dokonca výmysly pána Fica likvidačné. A tak u nás nastalo obdobie tzv. kolobehu Slovenských áut. Sú to vozidla pochádzajúce zo Slovenska, pri ktorých nie je potrebné platiť nie len registračnú daň, ale ani žiadne poplatky súvisiace s dovozom a prihlásením, nehovoriac o ušetrenom čase. Ale logicky vzaté, Slovensko nie je veľká krajina a teda aj počet vozidiel a hlavne počet kvalitných vozidiel je nízky. Hlavnými dvoma faktormi je stáčanie kilometrov a tzv. „lepenice“, čo sú vozidlá zväčša po totálnej škode, alebo veľkej havárii. Množstvo „poctivých“ Slovenských predajcov sa začalo špecifikovať práve na tento druh obchodu, keďže na dovážanie, ktoré ich roky živilo už nemajú klientelu. Je to jednoduchá matematika: povedzme, že obchodník kúpi auto, ktoré má najazdených 280.000km, za cenu 4.000€. Upraví jeho stav na 120.000, častokrát vyrobí novú falošnú servisnú knihu, poprípade povie kupujúcemu, že sa stratila. Týmto úkonom stúpne trhová hodnota tohto vozidla rázom pokojne aj na 6.500€. Povedzme, že trhová hodnota podobných vozidiel v inzercii sa pohybuje v rozmedzí 6.000€ - 8.000€. Nahodí teda toto vozidlo na internet na 5.500€ a okamžite ma pre potenciálneho kupujúceho skvelú cenu. A tu prichádza obrovský problém Slovenského národa. Mnohí si idú ruky nohy dolámať, aby boli prví, ktorí toto auto kúpia. Zaslepení jeho vynikajúcou cenou si nepreveria vôbec nič, dokonca opomenú aj podstatné detaily, ktoré nasvedčujú podvodu, ako napr. nadmerné opotrebenie interiéru, či rôzne zvláštne zvuky z motora.
Nevezmú si so sebou odborníka, aby im zmeral hrúbku laku. Toto meranie v priebehu 5 minút ľahko odhalí, či bolo vozidlo v minulosti havarované, striekané, či zvárané. Na Slovensku je totiž úplne bežné, že vozidlo sa skladá z pozváraných aj troch kusov iných vozidiel.
Väčšinou ich predávajúci uchlácholí, že to je len drobnosť, zľaví preto ešte 100€ z ceny a kupujúci ihneď nadobúda pocit dôveryhodnosti a férového jednania. Vozidlo kúpi a jazdí na ňom, až pokiaľ nepríde prvý problém, alebo servisná prehliadka. Ako náhle sa auto dostane do rúk odborníka, je viac než pravdepodobné, že podvod prekukne. No je už neskoro. Podvodníci majú zväčša postavenú zmluvu tak, že jej vypovedanie je prakticky nemožné. Najčastejším právnym „chytákom“ býva v zmluve údaj o počte najazdených kilometrov. Takýto podvodník do zmluvy napíše väčšinou text: ,,stav tachometra“ , namiesto slov : ,,počet najazdených kilometrov“. Z právneho hľadiska je medzi týmito formulkami veľký rozdiel. A toto je len jedna vec z mnohých.
Ak sa ale aj tak rozhodnete ísť do súdneho sporu, pripravte sa na niekoľkoročný boj, ktorý nemusíte vyhrať, aj keď ste v práve. Slovenské súdnictvo pracuje dlho a častokrát v prospech podvodníkov, aj vďaka medzerám v zákonoch.
Preto Vám všetkým odporúčam, nech kupujete vozidlo od kohokoľvek, opýtajte sa ho, či Vám dá doživotnú garanciu na stav kilometrov a hlavne nech Vám ich zaručí tak, že pokiaľ zistíte opak, vráti Vám plnú kúpnu cenu vozidla.
Dávajte si tiež pozor, pretože množstvo obchodníkov vystupuje, ako súkromná osoba, tvrdia, že auto jazdila ich sestra, brat, strýko atď., a natárajú Vám množstvo iných klamstiev.
Tiež by som rád poukázal na poškodenia vozidiel, ktoré žiaľ vo väčšine prípadov predávajúci nenafotia do inzerátu. Stane sa tak, že prídete k vozidlu, o ktoré máte záujem a zistíte, že za peknými fotografiami je vozidlo plné škrabancov. A toto je presne zámer týchto neférových predajcov. Nalákať Vás ku nim a povedia si, že veď keď už ste tam, nejak Vás spracujú, aby ste napokon auto kúpili. Je to neuveriteľné, ale množstvo ľudí im na to skočí. Veľa ľudí precestuje aj stovky kilometrov a povedia si, že veď keď už som tu, tak nech som nešiel zbytočne a dané auto skutočne kúpia. Pozastavuje sa mi nad tým rozum, pretože takýto jednoduchý človek má k dispozícií dva druhy inzerátov:
1.) Kde vozidlo nemá nafotené poškodenia a reálne ich má
2.) Kde predajca poctivo nafotí každé poškodenie, aby nezavádzal ľudí.
A práve títo ľudia z nepochopiteľných dôvodov kúpia aj tak vozidlo od človeka, ktorý ich vedome zavádzal a neuvedomujú si pri tom, že ak ich zaviedol v tomto, ktovie v čom všetkom ešte klamal.
Tento článok vznikol ako reakcia na opakujúce sa prípady, keď si ľudia nevážia úprimnosť, nevážia si, že im o vozidle povieme skutočnú pravdu, zaručíme im kilometre a oni aj tak radšej kúpia také isté auto, ale 500€ lacnejšie, ale potom plačú, lebo zistia tamto a ono. A najhoršie je, že sa nepoučia. Serióznosť a kvalita ponúkaného tovaru dnes v biznise nefrčí, rozhoduje len nízka cena. Toto je realita Slovenska.
Všetky tieto vyjadrenia a závery pochádzajú z našich osobných skúseností a preto si dovolím ešte na záver malé zhrnutie:
Ľudia žiaľ chcú byť klamaní ...