Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako sa budeme prepravovať, keď sa vyčerpajú fosílne palivá? Nie, nie je to hudba budúcnosti, táto situácia nastane približne za päťdesiat rokov. Našťastie si vedci túto hrozbu uvedomujú a vymýšľajú stále nové a nové spôsoby pohonu. Medzi tie, ktoré si už v dnešnej dobe môžeme reálne otestovať patrí pohon na elektrickú energiu a systém využívajúci vodíkové články. Poďme sa spoločne pozrieť na prvý z nich, ktorý je čoraz viac využívaný (prípadne kombinovaný s konvenčnými pohonmi).
Za boom v oblasti elektromobilov môžeme považovať začiatok deväťdesiatych rokov, kedy sa reálne začala brať pri výrobe automobilov do úvahy aj spotreba. Prvým masovo vyrábaným automobilom využívajúcim aj elektrickú energiu bola Toyota Prius, produkovaná od roku 1997. Toto vozidlo na hybridný pohon kombinuje elektrickú energiu a konvenčný spaľovací motor. Prius má v histórii automobilizmu jedinečné postavenie, jedná sa totiž o vozidlo, ktorým ľudstvo zmenilo vnímanie dopravy ako takej.
Od doby jeho prestavenia sa podobným smerov vydali viaceré automobilky. Tlak verejnosti, ako aj prísne emisné kvóty ich nútia vyvíjať nové motory a systémy pohonu. Je však nutné poznamenať, že nie všetci výrobcovia sa vzniknutej situácii postavili rovnako..
V súčasnosti najpredávanejší elektromobil je Nissan Leaf. Automobilka ho uviedla na trh v roku 2010 a okamžite sa stal vo viacerých ekologicky zmýšľajúcich krajinách bestsellerom. Môžu za to aj dotácie niektorých štátov na podporu a motiváciu zákazníkov (reč je prevažne o škandinávskych krajinách).
Automobilka BMW v roku 2013 predstavila futuromodel i3.Ten zaujal svojím dizajnom a využitím recyklovaných materiálov pri výrobe viacerých komponentov interiéru. No ide skôr o prvú, skúšobnú lastovičku z dielne Bavorov ako o auto, ktoré by malo reálne dobiť svet. Na vine je jednak cena (takmer 35 000 €) a tiež spomínaný dizajn, ktorý síce zaujal, no pravdepodobne sa nestretol s pochopením širokých más.
Do výroby elektromobilov sa pustil aj konkurent BMW, štuttgartský výrobca s hviezdou v znaku. V súčastnosti jediný model v portfóliu Mercedesu predstavuje trieda B Electric Drive. Automobil ponúka slušný výkon 132 kW, maximálnu rýchlosť 160 km/h a dojazd cez 200 km. To sú solídne parametre, no odradiť môže opäť cena – niečo cez 37 tisíc EUR.
Zaujímavým pokusom je aj implementácia elektromotora do miniautíčka Smart fourtwo. Dojazd až 145 km, maximálna rýchlosť nepresahujúca závratných 130 km/h robia toto vozítko ideálnym pomocníkom do mesta. Navyše sú u Smartu už všetci zvyknutí na vysokú cenu a bizarný dizajn, takže by sme toto auto mohli vídať v budúcnosti častejšie.
Taký Volkswagen aplikoval elektrický pohon do dvoch svojich modelov. Avšak, hádam len skúsený motorista si všimne rozdiel medzi klasickým Golfom/Upom a e-Golfom/e- Up!om. No v tomto smere môžeme určite v budúcnosti čakať od druhej najväčšej automobilky na svete ešte veľa, elektromobily sú trhom zajtrajška a vo Volkswagene si to celkom určite uvedomujú.
Francúzke automobilky poňali elektromobily veľmi zvláštne. Ich trio Renault Zoe, Peugeot iOn a Citroën C-Zero by určite nezískalo cenu v súťaži o najkrajší elektromobil. Je veľmi pravdepodobné, že svojimi kvalitami príliš nepresvedčili, nakoľko sa pre ich kúpu rozhodlo podstatne menej záujemcov, než boli pôvodné odhady. Výnimkou je práve Zoe, ktorý patrí s vyše tretinovým podielom k najpredávanejším elektromobilom v Európe pre rok 2014. Na rok 2016 sú ohlásené viaceré novinky a my veríme, že nám Francúzi napravia chuť.
Neohúrili nás ani v Ázii - do kategórie nie veľmi podarených elektromobilov môžeme zaradiť model Mitsubishi EV. Elektromobil so zvláštnymi tvarmi a vysokou cenou je na míle vzdialený ideálu auta na elektrický pohon. Je to prekvapivé, Japonci sú technologický maniaci a práve od nich by sme čakali najviac. Na druhú stranu, až sa do toho obujú, dobehnú Európu za týždeň :)
A konečne sa dostávame tam, kde tento článok musel logicky vyústiť - Tesla Motors. Americká spoločnosť, založená Elnom Muskom, vizionárom a nadšeným podporovateľom elektromobilov, je v mnohom iná, ako ostatné automobilky. Už jej slogan, „Burn Rubber, not gasoline“ – „Páľte gumy, nie benzín“ – hovorí za všetko. Spoločnosť založená v roku 2003 uviedla svoj prvý model už v roku 2008, bol to Tesla Roadster. Zaujímavosťou je, že si o rok neskôr zobrali od štátu pôžičku vo výške 465 miliónov dolárov a celú túto sumu (ako jediná automobilka) už v máji 2013 splatili. O to prekvapivejším krokom bolo uvoľnenie všetkých patentov a know-how firmy v roku 2014, kedy Musk ohlásil nástup novej éry automobilizmu. Dáva tak šancu ostatným výrobcom participovať na tejto revolúcii.
Tesla vyrába pekné, výkonné a v rámci možností efektívne autá. Slabinou je ako vždy cena, no práve jej zníženie je podľa ich vyjadrení prioritou. Táto automobilka je skutočným lídrom svojho segmentu, a keďže nemajú v portfóliu žiaden iný typ pohonu a všetok vývoj smerujú do elektromobility, môžeme od nich očakávať veľké veci.
Kde je potom celkovo problém? Prečo predaje elektromobilov zaostávajú za očakávaniami? Majú aj nejakú nevýhodu? Iste, ako každé auto, majú aj elektromobily svoje muchy, dve hlavné sme v tomto článku zopakovali niekoľko krát – cena a dizajn. Mnohé automobilky by nemohli realizovať vývoj nového pohonu bez štátnych dotácii a to sa neskôr prejaví na výslednej sume. Čo sa týka dizajnu, je to síce subjektívna disciplína, ale určite sa zhodneme na tom, že elektromobily spravidla nepatria medzi dizajnové skvosty. Teda až na na jednu výnimku, ktorou je práve Tesla Model S. Tento luxusný superšportový automobil bravúrne vyvracia všetky negatíva elektromobilov (opäť okrem ceny, ktorá sa šplhá ku šesťdesiatim tisícom eur). Je rýchly, má dlhý dojazd a je dostatočne reprezentatívny.
V posledných rokoch zažili elektromobily vzostup v ohľade vývoju, predaja a celkovej pozornosti tejto témy. Ropa sa míňa a jediné, čo sporadicky čítame je, že sa jej ťažba ide ešte navyšovať. Čas nám teda beží. Skvelou správou je, že automobilky nám konečne začínajú pripravovať adekvátne riešenia, hoci zatiaľ (väčšinou) len na papieri. No akonáhle vyjde z výrobnej linky ktoréhokoľvek výrobcu pohľadné a cenovo dostupné auto na elektrický pohon, bude už na nás aby sme sa začali správať zodpovedne a šli si ho kúpiť.