Blog

Kúpa ojazdeného auta častokrát zaťaží (rodinný) rozpočet aj na niekoľko rokov a ľudia pri nej zvyknú spraviť mnoho chýb. Preto sme sa rozhodli na základe našich dlhoročných skúseností pre Vás napísať stručný manuál, ako na to.V prvom rade si treba uvedomiť, že všetky spomínané body majú vplyv na cenu vozidla. Nemôžeme chcieť mladé auto v skvelej výbave s málo najazdenými kilometrami „za facku“. Vek vozidla, najazdené kilometre, výbava, pohon, to všetko vplýva na výslednú cenu auta.

Keď máme obmedzený rozpočet a vieme, že nechceme napríklad auto staršie než tri roky, musíme ubrať inde. Ak sa nezmestíme do ceny, buď bude mať auto viac najazdených kilometrov, alebo nízku výbavu, prípadne sa budeme musieť uspokojiť s manuálnou, namiesto automatickej prevodovky. Vždy musíme obetovať niečo na úkor iného. Majme na pamäti, že ojazdené auto si kupujeme, lebo cenový rozdiel medzi novým a ojazdeným je veľký, preto si treba uvedomiť, že nemôžeme mať všetko, čo chceme, nekonfigurujeme totiž nové auto.

1. Na čo potrebujem auto

Základom je ku kúpe auta pristupovať s rozumom. Zvážiť, na čo budem auto používať, koľko s ním asi najazdím, ako dlho ho plánujem mať, či ho budem používať iba ja, či mám, alebo plánujem mať rodinu, či preferujem výkon, alebo nízke prevádzkové nákladya samozrejme koľko mám na to peňazí.

2. Veľkosť, resp. kategória vozidla

Kategórií podľa tabuľky je mnoho a človek - laik má z toho zbytočný zmätok. Poďme si teda skúsiť rozdeliť autá z trošku iného pohľadu. Vzhľadom na to, že už vieme na čo nám ma auto slúžiť, môžeme si teda vybrať, či pôjde o malé (napr. Toyota Yaris), stredné (napr. VW Golf), veľké (napr. Škoda SuperB), SUV (napr. KiaSorento), mestské SUV (napr. SuzukiVitara) alebo rodinný VAN (napr. VW Sharan) prípadne zo strednej a veľkej kategórie, môžeme zvoliť verziu combi. 

3. Vek vozidla

Tu musíme brať na zreteľ finančný strop našej plánovanej investície. Nemôžeme očakávať dvojročné auto, keď máme rozpočet 3.000€. Hovorí sa, čím staršie auto, tým viac investícií. V zásade to nemusí byť až tak pravdivé, keďže veľa záleží aj na tom, ako sa oň predchádzajúci majiteľ staral a ako, resp. koľko jazdil. Isteže, v globále je pravdou, že je lepšie mať čo najmladšie auto, logický nám tým dlhšie vydrží. Nuž ale ak si nemôžeme dovoliť novší ročník, netreba to brať ako tragédiu, ale o to dôslednejšie vyberať. Hovorí sa, že za prvé dva roky od kúpy nového,  klesne vozidlo najviac na hodnote. Súhlasíme, je to naozaj tak. Najviac si držia cenu 3 a 4 ročné vozidlá, ale samozrejme to záleží aj na značke auta, či počte najazdených kilometrov.

4. Počet najazdených kilometrov

Otázka, ktorú riešia mnohí z Vás. Aké je to správne číslo? Kde je hranica, kedy je počet najazdených kilometrov ešte v poriadku a kedy je to už veľa? Možno Vás sklameme, ale na toto neexistuje relevantná odpoveď. Každý má iný pohľad, iný názor. Pre niekoho je veľa už 80.000 km a pre iného je 200.000 motor po zábehu. Na Slovensku je žiaľ taká obyčaj, že všetko, čo má najazdené viac ako 150.000 km už nie je dobré. Každý, kto toto tvrdí, by sa čudoval, že dnešné bežné motory sú stavané pokojne na  trojnásobok tohto čísla. Isteže, je logické, že čím ma motor viac kilometrov, tým viac sa opotrebúva a môžu prísť vyššie investície. Opäť ostáva skonštatovať, ako sa o auto staráme, tak nám slúži. Ak sa neviete rozhodnúť koľko by malo mať Vami kupované auto najazdených kilometrov, skúste jednoduchý výpočet. Povedzte si kde je Vaša horná hranica, ktorú po dobu užívania už nechcete prekračovať, zrátajte si koľko asi ročne najazdíte a ako dlho chcete mať auto. (Príklad: Nechcem mať auto, ktoré bude mať na konci viac ako 200.000km. Kupujem si auto na 4 roky a najazdím ročne cca 20.000km. 4 roky krát 20.000 je 80.000km, mínus naše maximu 200.000km. Čiže nami kupované auto by malo mať na tachometri maximálne číslo 120.000. Ak nechcete ísť ani takouto cestou, vhodný nájazd kilometrov si teda musíte zvoliť na základe Vášho osobného presvedčenia, alebo podľa výšky rozpočtu.

5. Benzín alebo diesel?

Diesel žerie menej, alebo  nafta je lacnejšia a benzín drahší . Toto sú  najčastejšie argumenty kupujúcich.
Áno, máte pravdu, je to skutočne tak. ALE...

Vedeli ste, že  auto s naftovým motorom kúpite za vyššiu cenu ako to, s benzínovým.? Tým pádom ste od začiatku v pomyselnom mínuse. Vedeli ste, že naftový motor je finančne náročnejší na údržbu? Hlavne si treba odpovedať na základnú otázku: Kde budem primárne jazdiť, v meste, alebo mimo mesta? Koľko kilometrov mám do práce a koľko tak najazdím ročne?
A teraz, keď to máte zrátané, skúsme si povedať, kde je tá hranica, pri ktorej už môžeme uvažovať o naftovom agregáte, alebo ostaneme pri benzíne. Mnoho ľudí skutočne využíva svoje auto len na presun do práce a do obchodu, najazdia 5-15.000 km ročne, tu jednoznačne stačí benzínový motor. Prečo? Rýchlejšie sa zohreje, ak sa stihne počas jazdy dostatočne zohriať, funguje tak, ako má. Motor, ktorý je vystavovaný krátkym trasám a nestihne sa zohriať, trpí. Ak motor trpí, častejšie vyžaduje opravy a tie niečo stoja.

Ak sa ponáhľame, môžeme benziňák skôr vytáčať, rýchlejšie kúri, alebo rozmrazuje okno, keďže sa rýchlejšie zohrieva. Ak by sme vytáčali na studeno diesel, riskujme poruchu napr.turba, či vstrekov, čo sú veľmi nákladné položky.

Ak je náš ročný nájazd 15.000-30.000 km ročne, je to tzv. stredná cesta. To v praxi znamená, že benzínovým motorom nič nepokazíme, ale uživíme už aj dieslový (najmä vo vrchnej hranici).
Aby sme sa správne rozhodli, treba si poriadne spočítať, či jazdíme prevažne po meste, alebo auto aj vyvetráme po diaľnici. Väčšina predávaných vozidiel už dnes má filter pevných častíc (DPF filter), ktorý sa nám len pri mestskom cykle môže zapchať a z toho vyplýva opäť nákladná návšteva autoservisu. Pokiaľ ale auto jazdí aspoň raz za dva týždne na dlhšiu trasu, tento filter sa na diaľnici pri určitej rýchlosti sám čistí (vypaľuje).

6. Automat či manuál

Pohodlie vs. nižšia spotreba, je to naozaj tak? V 90tych rokoch sa tradovalo, ako veľmi žerie automat oproti manuálu. A bolo to skutočne tak, rozdiel bol aj 2 litre pohonných hmôt na 100 kilometrov. Čím boli automatické prevodovky modernejšie, tým menší bol rozdiel v spotrebe. Autá vyrobené v roku 2000 a mladšie už mali takýto rozdiel o polovicu menší. A ako je to posledné roky?

Automatická prevodovka už nemá o toľko vyššiu spotrebu a dokonca skutočne dokáže byť v niektorých autách úspornejšia, než tá manuálna. Nie je to pravidlom, ale spotreba už rozhodne nie je a nemala by byť rozhodujúcim faktorom pri zvažovaní automatickej prevodovky.

Pravdou ale je, že automatická prevodovka je nákladnejšia na servis, ako manuálna. Treba v nej pravidelne meniť olej a filter, teda ak nemáme doživotnú náplň, alebo sa nejedná o tzv. suchú prevodovku. V každom prípade treba dodržiavať určité zásady pri používanú automatickej prevodovky. Základom je neradiť stupne, keď sa vozidlo ešte hýbe.
Takže priatelia, výber prevodovky je len o Vašom komforte sa samozrejme aj o cene. Ak si ju môžete dovoliť, nebojte sa jej.

7. Pohon 2 kolies, alebo 4x4

Táto dilema nie je až takou dilemou, akou sa môže zdať. Treba si položiť jednoduchú otázku, potrebujem pohon 4x4 denne, alebo len aby som mohol ísť trikrát ročne na lyžovačku? 
Treba sa rozhodnúť podľa lokality kde bývame a do akej miery využijeme pohon 4x4. Pravdaže ak si to môžete dovoliť a skrátka ju chcete, prečo nie, nič tým nepokazíte. Pred kúpou si ale treba skontrolovať jej súčasti a overiť si či v nich bol pravidelne menený olej.

8. Akú značku

V tomto smere je v súčasnosti ponuka neuveriteľne veľkorysá, automobilky chŕlia jeden model za druhým, stačí si vybrať. Úlohu zohráva samozrejme vkus, finančné možnosti a vzťah k značke. No rovnako dôležitá by mala byť perspektíva kvalitného servisu a dostupných náhradných dielov. Americké autá majú pekný dizajn a atraktívny imidž, no vážna porucha môže predstavovať v našich končinách ešte vážnejšie problémy. Mnoho ľudí tvrdí, že Francúzske a Talianske autá radšej nekupovať, iní zas, že najlepšie sú Nemecké a Japonské. Niekto zastáva názor, že najlepšia je klasická Škodovka. Názorov a pohľadov je mnoho, no ako si vybrať ten správny? Spoliehať sa na svoje skúsenosti, prípadne na názory ľudí, ktorí už vlastnili viacero áut a vedia porovnať. Nie je na škodu poradiť sa aj s odborníkom.

9. Akú výbavu

Tento bod je skutočne vecou pre každého individuálnou. Kto má vyšší rozpočet, dopraje si, kto ráta každé Euro, chce mať aspoň klimatizáciu a elektrické okná. Treba ale dbať aj na to, či budete nové auto používať len Vy, alebo aj manželka, či ktokoľvek iný. Vám sú možno parkovacie senzory nanič, ale keď Vám príbuzný vráti auto s oškretými nárazníkmi, budete banovať. 
Dnešné výbavy už ponúkajú výdobytky modernej doby, v tomto smere závisí len na tom, koľko si môžete alebo chcete dopriať. A ak môžete, tak chcite ;) 

Na záver

Pamätajte vždy na to, že nekupujete nové auto, ale ojazdené. Preto si ťažko vyberať farbu, či detailne výbavu. Počítajte s tým, že sa na aute niečo môže pokaziť. Treba si uvedomiť, že auto môže mať za sebou väčšiu, či menšiu nehodu, alebo prelakované diely, môže mať poškodenia, či škrabance. 

Základom ale je byť na tieto fakty upozornení. Vo všeobecnosti platí, že kúpa ojazdeného auta mimo autobazár je väčším rizikom a mali by ste viac dbať na to, aby ste mali možnosť pred kúpou nechať auto prehliadnuť odborníkom. Pokiaľ sa predávajúci ošíva, prípadne rovno nesúhlasí, je čas ukončiť obchod. My samozrejme túto možnosť našim zákazníkom poskytujeme a toto by malo byť štandardom všade. V prípade autobazárov je teda rozhodujúcim faktorom dôveryhodnosť - všimnite si priestory bazáru, komunikáciu a ochotu personálu, pýtajte sa na poškodenia daného auta a neváhajte požadovať informácie. Preverte si autobazár, pýtajte sa ľudí, čítajte referencie.

Želáme  Vám veľa šťastia pri výbere, a nezabudnite, ak sa budete potrebovať poradiť, sme tu pre Vás :-)

Váš autoPDK tím

Top